Blødning I Tannkjøtt

Tannkjøtt blødning årsaker, symptomer og behandling

Hvorfør blør tannkjøttet?

Blødning I tannkjøttet ved bruk av tanntråd eller tannbørste kan være ubehagelig og alarmerende.

Hovedårsak til blødning av tannkjøttet er plakk ansamling langs gingiva (tannkjøttet).

Når plakk ikke fjernes i god tid eller på riktig måte, herdes den til tannstein. Tannstein består av  kalsifisert plakk. Mineraler fra spytt vil feste seg til plakk noe som gjør at plakk blit kalsifisert. Ubehandlet kan dette føre til mer avanserte former for tannkjøttsykdom.

2xTannsteinPlakk

Blødning I Tannkjøtt

Årsaker til blødning fra tannkjøttet

Gingivitt:

• Dette er første stadie i tannkjøttsykdom. Plakk på og rundt tennene som ikke fjernes ved bruk av tannbørste eller tanntråd kan infisere tannkjøttet og gi symptomer av gingivitt.  Bruk av myk tannbørste, tanntråd og regelmessig besøk hos tannlege vil kunne reversere gingivitt.

Noen tegn på gingivitt:

• Hovent tannkjøtt
  • Øm tannkjøtt
  • Blødning i tannkjøtt ved børsting
Gingivitt tannkjøttanimasjon

Blødning i tannkjøttet. Behandling hos tannlegevakt oslo i dag.

Medikamenter:

• Blodfortynnende medikamenter kan også gi blødning av tannkjøttet. Disse medikamenter reduserer blodets evne til å koagulere, noe som kan føre til lettere blødning.

Ny rutine ved bruk av tanntråd:

• Endring av rutiner ved bruk av tanntråd kan også føre til blødende tannkjøtt. For eksempel, hvis du ikke har husket å bruke tanntråd på noen dager. En annen årsak er hvis du har begynt å bruke tanntråd oftere for å fjerne mat og plakk mellom tennene dine. Med økt bruk av tanntråd  kan du merke litt ekstra blødning. Dette bør roe seg ned innen en uke.

Ny Tannbørste

• Å bytte fra en myk tannbørste til en hard tannbørste er en vannlig årsak som gir  blødning i tannkjøttet. Gå tilbake til en myk tannbørste og hør med tannlegen din om hvilken tannbørste passer deg best.

Graviditet og Gingivitt (blør i tannkjøtt gravid)

• Noen gravide kvinner opplever hovent tannkjøtt og blødning ved børsting av tenner. Dette er kjent som graviditet gingivitt. Hormonelle endringer under graviditeten endrer kroppens respons på bakteriene som forårsaker tannkjøttsykdom. Symptomene  bør ryddes opp etter graviditet. En tannkontroll og vanlig børsting kan bidra til å forhindre tannkjøttproblemer  å bli verre.

Hvis du opplever blødning fra tannkjøttet kan du kontakte oss på vår avdeling på Sandaker eller kan du få time på vår andre to avdelinger på Grefsen og Tøyen.

Relaterte Etiketter;Tannlege Oslo Grunerløkka,Tannlege Oslo Alnabruhaugenstua, Tannlege Oslo Helg,Akutt Tannlege Oslo, Tannlege og Røntgenbilder Under Graviditet