Fjerne Visdomstann

Trekke eller fjerne visdomstann?

Trekking av visdomstenner er en av de mest vanlig behandlinger som utføres på tannlegevakten Oslo.

Hva er visdomstenner?

Visdomstenner er de siste tenner som har frembrudd og ofte omtales som de tredje molarene. De fleste har fire visdomstenner- en i hver hjørne av munnen. Visdomstennene bryter frem vanligvis mellom 17 og 25 år.

Ved frembruddstid er de andre 28 tenner på plass i munnen. Dette kan skape problemer hvor det ikke er nok plass for visdomstennene å bryte ut. På grunn av plassmangel kan visdomstennene ha frembrudd i unormalt retning eller vinkel. Disse tennene kalles ofte for  impakterte.

Impakterte visdomstenner som bryter frem kan føre til en betennelse i tannkjøttet som ligger over tannen. Dette er svært smertefullt og kan forårsake smerter i øret eller nabotenner.

visdomstannerWordpress.png

Problemer impakterte visdomstenner kan skape:

Mat og bakterier kan fanges seg opp rundt visdomstennene og dette kan føre til ansamling av plakk og dette kan medføre:

• Tannkaries
  • Tannkjøttsykdom
  • Perikoronitt er en tilstand hvor plakk forårsaker en bløtvevsinfeksjon rundt visdomstannen. Ofte vil tannkjøttet rundt, over eller ved visdomstannen bli hovent og betent.
  • Abscess
  • Cyste

Når burde du oppsøke tannlege?

Du burde bestille time hos tannlege hvis du opplever noen av de følgende symptomer fra visdomstennene:

• Vondt i tannkjøttet bakerst
  • Rød eller hovent tannkjøtt
  • Ømhet i tannkjøttet
  • Blødning fra tannkjøttet
  • Hevelse rundt kjeven
  • Dårlig ande
  • Dårlig smak i munnen
  • Vanskelighet å åpne munnen.

Symptomer etter trekking av visdomstenner

Smerter etter visdomstann operasjon

De fleste opplever en mild grad av smerte etter trekking av visdomstenner når bedøvelsen går ut etter ca. to timer. Smertene kan vare i tre dager etter operasjon. For å minske ubehag og smerte tilbys smertestillende.

Smerter i kjeve (Stiv eller øm kjeve): Dette forbedres etter 7-10 dager vanligvis og disse tilstandene kan persistere i 14 dager.

Hevelse ved visdomstann operasjon

Hevelse og gapebesvær er vanlig og forventet de første 3-5 dager etter inngrepet. Hevelse rundt munn, kinn og ansikt er en kroppsreaksjon til en kirurgisk inngrep og reparasjon av vevet.

Blødning etter tanntrekking

Blødning: En viss grad av blødning er å forvente ved trekking av visdomstenner. Du vil få en gasbind-kompress (tupfer) å bite på en time etter operasjonen. Dette skaper lett trykk på såret for å forhindre blødning. Litt blødning er vanlig i ca. 24-48 timer etter operasjonen.

I noen tilfeller kan det ta opptil to uker for at symptomene blir borte.

Hvis du opplever overflødig blødning eller ekstrem smerte burde du kontakte tannlegen så snart som mulig.

Trekke visdomstann pris Oslo kirurgisk

Pris for å trekke visdomstennene koster rundt 1800-3000 kroner avhengig av hvor komplisert tanntrekkingen. En kirurgisk fjerning av visdomstann vil delvis dekkes av HELFO.  På Sandaker avdeling tilbys studentrabatt ved fremvisning av  gyldig studentlkort.

Fjerne/Trekke visdomstann sykemelding

Ved behov kan pasienten tilbys sykemelding i opptil to til tre dager.

Du kan kontakte oss ved å fylle ut skjema nedenfor:

www.toyentannlegevakt.no

www.sandakertannlegevakt.no