Fjerne Visdomstann

Tannlege Oslo visdomstann

Trekking av visdomstenner er en av de mest vanlig behandlinger som utføres på tannlegevakten oslo.

Hva er visdomstenner?

Visdomstenner er de siste tenner som har frembrudd og ofte omtales som de tredje molarer. De fleste har fire visdomstenner- en i hver hjørne av munnen. Visdomstennene bryter frem vanligvis mellom 17 og 25 år.

Ved frembruddstid er de andre 28 tenner på plass i munnen. Dette kan skape problemer hvor det ikke er nok plass for visdomstennene å bryte ut. På grunn av plassmangel kan visdomstennene ha frembrudd i unormalt retning eller vinkel. Disse tennene kalles ofte for  impakterte.

Impakterte visdomstenner som prøver å bryte frem kan føre til en betennelse i tannkjøttet som ligger over tannen. Dette er svært smertefullt og kan forårsake smerter i øret eller nærliggende tenner.

visdomstannerWordpress.png

Problemer impakterte visdomstenner kan skape:

Mat og bakterier kan fanges seg opp rundt visdomstennene og dette kan føre til ansamling av plakk og dette kan medføre:

• Tannkaries
  • Tannkjøttsykdom
  • Perikoronitt: En tilstand hvor plakk forårsaker en bløtvevsinfeksjon rundt visdomstannen
  • Abscess
  • Cyste

Når burde du oppsøke tannlege?

Du burde bestille time hos tannlege hvis du opplever noen av de følgende symptomer fra visdomstennene:

• Vondt i tannkjøttet bakerst
  • Rød eller hovent tannkjøtt
  • Ømhet i tannkjøttet
  • Blødning fra tannkjøttet
  • Hevelse rundt kjeven
  • Dårlig ande
  • Dårlig smak i munnen
  • Vanskelighet å åpne munnen.

Etter fjerning av visdomstann

De fleste opplever en mild grad av smerte eller hevelse etter trekking av visdomstenner som kan vare i tre dager. I noen tilfeller kan det ta opptil to uker for at munnen skal helbredes fullt.

Noen vanlige symptomer:

• Hevelse er vanlig og forventet. Hevelse rundt munn,kinn og ansikt er en kroppsreaksjon til en kirurgisk inngrep og reparasjon av vevet.
  • Stiv eller øm kjeve: Dette forbedres etter 7-10 dager vanligvis og disse tilstandene kan persistere i 14 dager.
  • Smerte:Dette oppleves som svært ubehagelig dersom ekstraksjonen var av en komplisert grad.
  • Blødning: En viss grad av blødning er å forvente ved trekking av visdomstenner. Du vil få en gasbind-kompress(tupfer) å bite på en time etter operasjonen. Dette skaper lett trykk på såret for å forhindre blødning. Litt blødning er vanlig i ca. 24-48 timer etter operasjonen.

Hvis du opplever overflødig blødning eller ekstrem smerte burde du kontakte tannlegen så snart som mulig.

Trekke visdomstann pris Oslo

Pris for å trekke visdomstennene koster rundt 1800-3000 kroner avhengig av hvor komplisert tanntrekkingen. En kirurgisk fjerning av visdomstann vil delvis dekkes av HELFO.

www.toyentannlegevakt.no

www.sandakertannlegevakt.no