Hevelse Abscess Rundt Tann

Tannabscess og hevelse rundt en tann

Opplever du hevelse abscess rundt tann? Er det hovent tannkjøtt rundt en tann?

En tannabscess er en smertefull infeksjon i roten av en tann eller mellom tannkjøttet og tannen. Det er oftest forårsaket av alvorlig karies. Andre årsaker er traume til tannen, og gingivitt eller tannkjøttsykdom .

Hvis bakterier er i stand til å gå inn mot pulpa av tannen, på grunn av åpninger laget av traume eller tannkjøttsykdom, vil bakterier påvirke pulpa og føre til en infeksjon. Denne infeksjonen kan også spre seg fra roten av tannen til bein som støtter tann. Ubehandlet, kan dette resultere i alvorlig smerte, infeksjon, tap av tann eller tenner.

tannabscessny

På bildet overfor ser du hvordan en infisert pulpa fører til pussansamling og hovent tannkjøtt.

Hevelse Abscess Rundt Tann

Tegn og symptomer på tannabscess eller infeksjon

Alvorlig og kontinuerlig tannpine , eller stikkende smerte

• Feber
  • Smerter ved tygging
  • Følsomhet av tennene for varm eller kald mat/drikke
  • Bitter smak i munnen
  • Dårlig luktende pust
  • Hovne nakke kjertler
  • Dårlig allmentilstand
  • Rødhet og hevelse i tannkjøttet
  • Hovne område på øvre eller nedre kjeve

Et sår på siden av tannkjøttet , eller hva som kan se ut som en kvise eller boble i nærheten av tannen din.

Hvis smertene forsvinner i seg selv uten noe behandling, er det mulig at nerven inni tannen døde, noe som ville lindre noe av smerten. Dette betyr ikke at problemet er løst. Det anbefales at du kontakter tannlege Oslo Abscess for å avtale en akutt tannlegevakt så snart som mulig.

Behandling og diagnose

For behandling Kontakt akutt Tannlegevakt nå. Tannlegevakt Oslo har åpent hver dag hele året og har ingen tilleggspris på kveld/helg.

Tannlegen vil gjennomføre en akutt konsultasjon hvor du har vondt. I konsultasjonen vil tannlege ta røntgenbilder for å fastslå omfanget av og eventuelle årsaker til problemet. Si i fra til tannlegen hvis det har skjedd noe form av traumer til tannen din nylig eller noe endringer i din medisinke historie.

Tannlegen må kanskje tømme abscess og / eller skrive resept for antibiotika for å kunne vurdere tannen videre. eller for å være i stand til å gi nødvendig behandling for eksempel en rotfylling for å løse årsaken til byllen.

Å tømme abscess, eller starte en rotfylling samtidig å skrive ut antibiotika bidrar til å lindre symptomene.  Å lindre smertene betyr ikke at problemet er løst. Hvis tannlegen anbefaler at du kommer tilbake for å fullføre rotfylling eller motta annen tannbehandling, kan vi ikke anbefale sterkt nok at du fullfører denne behandlingen. På denne måte unngår du mulige smertefulle eller kostbare tannbehandlinger i fremtiden.

Kontakt Tannlege Oslo Tøyen på 22 19 18 00 for en konsultasjon. Akutt konsultasjon koster fra 500,-