Implantat behandling

Implantat behandling2018-09-25T19:57:03+00:00

Tannimplantat Oslo

Hva er en implantat?

En tannimplantat settes inn i kjevebenet og erstatter en eller flere tapte tenner. En tannimplantat vil fungere som en kunstig tannrot. På toppen av implantatet settes ofte en porselenkrone eller en bro.

En tannimplantat er laget i metallet titan. Titan er en vevsvennlig material som integreres med kroppen. Nede på implantatet skrues en oppbygning som kalles ofte for en distanse.  Over oppbygningen settes ofte en bro, krone eller en implantatforankret protese.

Tannimplantat består av

• Krone
  • Distanse
  • Skrue laget av titan (Fikstur)

Implantat eller bro?

Ved å erstatte en eller flere tenner kan pasienten velge mellom en bro eller en tannimplantat.

Hvorfor velge implantat fremfor bro?

Ofte når pasienter mister en eller flere tenner har pasienter mulighet å erstatte de tapte tennene enten ved hjelp av en tannbro eller implantat.

Ved å bruke en tannbro er det krav at det finnes minimum to nabotenner som broen kan støtte seg opp på. Dersom nabotennene er friske foretrekkes implantet fremfor brobehandling.

Implantatbehandling

Undersøkelse:

Ved førstegangs konsultasjon/undersøkelse vil tannlege gå over alle aktuelle behandlingsalternativer for erstatning av tennene. Tannlegen vil ta røntgenbilder og lage en behandlingsplan, samtidig vil du motta en skriftlig kostnadsoverslag.

Innsetting av implantat og operasjon

Neste steg består av innsetting av selve implantatet i kjevebeinet. Pasienten først skyller munnen med klorheksidin munnskyll. Pasienten dekkes opp i steril oppdekning, dette gjøres for å redusere risiko for en eventuell infeksjon, slik at tilheling blir vellykket. Du vil få lokalbedøvelse slik at du merker ingen smerte gjennom prosedyren.

Operasjonen

Operasjonen begynner ved at kirurgen legger et snitt og avdekker kjevebeinet og får innsyn i området der implantat skal settes inn i. Kirurgen vil deretter borre i kjevebein med borr av ulike lengde og diameter. Implantatet er klar for å settes inn i kjevebeinet. Etter innsetting av implantat i kjevebein skylles operasjonsfeltet. Såret lukkes med et par sting. Dette sikrer god tilheling av slimhinne over implantatet.

Etter operasjonen

Pasient vil motta informasjon om vedlikehold og hygiene. Smertestillende og klorheksidin tilbys og brukes i minimum en uke.

Tilheling- Integrasjon av ben med implantat

Det tar mellom to til seks måneder for implantat (fikstur) å feste seg til kjevebenet, dette kalles for integrasjon. I denne perioden kan det settes en midlertidig løsning over implantatet for å gi tilfredsstillende estetikk.

Etter tilhelingsperiode vil det gjennomføres en liten operasjon hvor tannkjøttet flyttes forsiktig til siden og det settes en distanse på implantatet. Over distansen kan en ny krone eller bro sementeres eller skrues fast.

Før arbeidet sendes over til tannteknikker vil tannlegen ta avtrykk av kjevene og velge farge, form og utseende på krone eller bro.

Tannimplant pris:

En tannimplantat koster mellom 15.000-20.000,-. Med stønad fra HELFO reduseres prisen betydelig avhengig av årsak til tanntap.

Tannimplantatbehandling på grunn av tanntap av følge av periodontitt (tannkjøttsykdom) dekkes av HELFO.

Tannlege vil selv vurdere hvis du har krav til stønad i følge regelverket til trygderefusjon. For å få kostnadene dekket av HELFO er det forutsetning at tannlegene/spesialistene som utfører arbeidet har offentlig godkjenning på trygdefinansiert behandling. Tannlegene på Tøyen og Sandaker Tannlegevakt har denne offentlig godkjenning for implantatbehandling.

Sandaker og Tøyen Tannlegevakt har refusjonsrett innenfor disse områdene og kan tilby deg all behandling på et sted samtidig får du refusjonsrett.