Rotfylling Oslo

Rotfylling

Hvis pulpa i en av tennene blir skadet, er endodontisk behandling den siste utvei for å redde tannen fra ekstraksjon.

Den vanligste behandlingsalternativ er rotfylling Oslo. Behandlingen kan gjennomføres på en enkelt avtale, men for å få  gode resultater er det viktig med behandling over to eller tre seanser.

• Rotfylling vanligvis utføres som følge av utvikling av en byll/abscess på roten av tannen.
  • En åpning er gjort gjennom kronen av tannen i pulpa.
  • Pulpa er fjernet, og rotkanalene er renset, forstørret og formet.
  • Den infiserte området er medisinert.
  • Rotkanalene er så fylt.
  • Åpningen til kronen er fylt med et midlertidig materiale.
  • En permanent porselenskrone plasseres for å forsegle tannen og tillater den å fungere normalt.
Rotfylling Pic.png

Her beskrives stegene i rotfylling behandling. Kontakt oss nå for å få rotfylling i Oslo.

Rotfylling Oslo

Kontakt tannlege oslo for rotfylling. Mer informasjon angående pris av rotfylling hos tannlege oslo finner du her

Hvorfor utføres rotfylling?

• Rotfylling utføres når dyp karies(hull) medfører infeksjon i indre delen av tannen hvor blodtilførsel og nervene er lokalisert. Rotfylling utføres for å fjerne skadede pulpa av tannen for å redde tannen og for å unngå ekstraksjon slik at tannen kan bevares.

Risiko:  Rotfylling er et forsøk på å redde en ødelagt tann.Det er også mulig å få tannen fjernet. En ekstrahert tann kan medføre benatrofi rundt tannen. Samtidig kan røttene til nabotennene bli svakere noe som kan medføre tanntap over tid. Rotfylling kan også medføre komplikasjoner. Pasienter kan føle smerte eller ubehag etter rotfylling og dette er et komplikasjon til tross for god behandling.