Tannlege Og Røntgenbilder Under Graviditet

Overforbruk av røntgenbilder hos tannleger

I det siste har det vært bekymring angående overforbruk av røntgen hos tannleger. Bruken av røntgen stråling er å diagnostisere skader og sykdommer som ikke er synlige i klinisk. Hvor mange røntgenbilder som blir tatt er avhenig av ulike faktorer for eksempel alder til en person, nåværende munnhelse, risiko for sykdom eller tegn/ symptomer på oral sykdom. Tannlege og Røntgenbilder Under graviditet er viktig og ansatte på Tannlege/Tannlegevakt Oslo bryr seg om oral helse og unødvendig stråling. Gjentatt eksponering av stråling er ikke ideelt for noen. Det er derfor tannlege Oslo bruker digitale sensorer som er bedre, effektive alternativer til tradisjonelle metoder.

Tannlege Og Røntgenbilder Under Graviditet

Digitale sensorer har 70% mindre stråling enn tradisjonelle metoder.  tannlege oslo riktig Digitale sensorer gir klarere bilder som hjelper tannlege Oslo å stille en mer nøyaktig diagnose. Det viktigste her er om du er bekymret for stråling eller ikke, tannleger er i stand til å tilby trygge alternativer for deg.

Gravididitet og Røntgen

Graviditet fører til hormonelle endringer noe som kan øke risikoen for  beste tennlege tannkjøttsykdommer og dette kan påvirke helsen til ufødte barnet.

Bruk av røntgenbilder under gravididitet er et kontroversiell tema med flere ulike meninger. Det sies at røntgenbilder under graviditet øker ikke risikoen for spontanabort hverken forårsaker problemer i det ufødte barnet. Men gjentatt eksponering for stråling kan skade kroppens celler, noe som kan øke risikoen for  kreftutvikling. Det er derfor dose av stråling som brukes i røntgenbilder er så lav som mulig.

Tannlege Barn Oslo

Under konsultasjon , blyfrakk er ikke lenger rutinemessig brukt for å beskytte magen eller bekkenet. Vannligvis påvirker ikke røntgenstråling dette området. Noen ganger må tannlege ta bildet fra en annen vinkel som kan muligens påvirke bekkenet. I slike tilfeller vil tannlege dekke abdomen med blyfrakk mens røntgenbilder blir tatt.

Røntgenbilder kan taes i løpet av svangerskapet . Fremskritt i teknologi har gjort røntgen mye tryggere i dag enn i tidligere tiår. Stråledosen allerede så lavt at det er nesten ingen risiko for det ufødte barnet.

Klikk her for å vite mer om  tannlege oslo grønland.