Tannlegeskrekk Oslo

Har du tannlegeskrekk? Får du angst bare ved å tenke på tannlegen? Da er det kanskje godt å vite at det finnes mange i Oslo/Norge som har tannlegeskrekk. Et stort antall av pasientene våre har angst og tannlegeskrekk.

Det er helt vanlig for de fleste å oppleve noe form av frykt ved tanken på nåler og bedøvelse, men noen mennesker faktisk lider av en fobi/skrekk om å ha tannarbeid. I slike tilfeller pleier disse pasientene å utsette besøket hos tannlege og konsekvensene av dette er mye større enn selve fryktet. Pasienter som har alvorlig tannlegeskrekk kan få støtte fra HELFO slik at kostnadene forbundet med behandlingen blir betydelig redusert, les mer om refusjon og tannlegeskrekk.

Tannlegeskrekk Oslo

Noe vannlige årsaker til at pasienter frykter tannlegen

Personer som lider av tannlegeangst er ofte de som har hatt en negativ opplevelse i tannlegestolen i ung alder. De fleste pasientene har hatt en negativ opplevelse hos skoletannlegen. Dette gjør at eldre pasienter unngår tannlegen på grunn av tidligere erfaringer.  Mens barna sin frykt er basert mer på fremmedhet enn erfaring.

Vannlig årsaker til tannlegeskrekk og angst:

Smerte: Tannlegene som jobber hos oss tilbyr deg tannbehandling så smertefritt som mulig. Du har mulighet å stoppe behandlinen når du vil under konsultasjonen hvis du føler noe form av ubehag. Tannlege vil alltid prate med deg under behandling og veilede deg.

Frykt for nåler: mens bedøvelsenåler kan klype litt i utgangspunktet, det lille stik man føler er et langt bedre valg enn å måtte ha tannarbeid uten noe bedøvelse. Dette frykt for nåler er en av de største årsakene til pasienter frykter å gå til tannlegen. Tannlegene vil prøve å gjøre bedøvelsestikket så smertefritt som mulig.

Frykt for at bedøvelse ikke vil fungere: Denne type frykt er vanligvis forårsaket på grunn av frykt for smerte og frykt for nåler. Pasienter er redde for smerte, så de krever forsikring om at narkosen vil fungere. Hvis tannlegen merker at bedøvelse ikke fungerer av en eller an grunn vil ikke behandlingen utføreres. Tannlege vil finne ut hvis det er noe unormalt med tannbehandlinen og gi deg beskjed.

Kontroll problemer:Mange pasienter synes det er ubehagelig å sitte eller ligge i en tannlege stol mens de har ingen kontroll på det som skjer. For disse pasientene kan det være vanskelig å sitte der mens noen jobber på innsiden av munnen og dette oppfattes som særlig krenkende. Tannlegen trauma din vil gi deg instruksjoner før behandlingen slik at hvis du føler noe form av ubehag kan du stoppe behandlingen når som helst ved å løfte opp din venstre arm for eksempel.

Forlegenhet:folk som har unngått tannlege så lenge som mulig på grunn av deres angst/tannlegeskrekk kan føle forlegenhet på grunn av tannhelsen. Hos oss vil ingen bedømme deg eller din tannhelse og tannlegen vil ta spesiell hensyn til situasjonen din.

En Tidligere Dårlig Opplevelse: Pasienter som har hatt en tidligere skremmende eller mislykket tannbehandling vil helst ikke repetere opplevelsen.

Tannlege oslo student

Hvordan vi kan hjelpe deg

Vi tar tannlegeskrekk på alvor og vil prøve å hjelpe deg. Vi tilbyr gratis konsultasjon for pasienter med tannlegeskrekk på vår Sandaker avdeling

Ring oss nå for å bestille time:

• Tøyen Tannlegevakt Oslo: 22 19 18 00
  • Grefsen Tannlegesenter: 22 15 25 15
  • Sandaker Tannlegevakt: 22 15 20 00

Vi vil at du skal føle komfortabel og trygg i tannlegestolen. Her får du noe tips om hvordan du kan gjennomføre konsultasjonen med minst ubehag.

1. Snakk med oss! Det er det absolutt viktigste! Hvis du har angst og tannlegeskrekk oppfordrer vi deg til å komme inn og prate med våre tannleger i Oslo i forkant av din avtale. Vi tilbyr deg en uforpliktende samtale. Du behøver ikke få noe behandling. Du kan forklare din frykt før prosedyren slik at du ikke føler et tap av kontroll under prosedyren. Vi kan ta ekstra forholdsregler for å sikre at du føler deg trygg og komfortabel.
  2.  Spør om å få en liten pause hvis du føler at angsten din blir for mye. Vi er glade for å gi deg noen minutter til å slappe av.

Medikamanter

For noen pasienter er det et godt valg å bruke beroligende medisiner sammen med anastesi. Vi tilbyr følgende typer sedasjon tannbehandlinger:

Orale medisiner som er tatt en time før prosedyren. Disse medikamentene vil bidra til å roe deg ned og redusere angst.

Narkose behandling. Her vil du få narkose rett før behandlingen. Disse medikamentene er laget  for å tillate deg å få behandling uten noe frykt eller angst. De fleste pasienter som får narkose husker ikke engang tanbehandling.

Det er viktig å merke seg at hvis du mottar noen form for sedasjon, trenger du en tur til og fra tannlege Oslo. Medisiner som brukes vil gjøre deg sliten i flere timer etter inngrepet, derfor er det ikke trygt for deg å kjøre eller utføre andre aktiviteter som krever mental årvåkenhet, i minst 4 timer å følge prosedyren.

Angst og tannlegeskrekk er en vanlig tilstand. Mens nivået av frykt og angst er forskjellig blant pasientene, er det trygt å si at nesten alle vil ha en viss grad av frykt om tannbehandling. Enten det være en enkel rengjøring, til en rotfylling eller tannimplantater. På tannlegevakt Oslo, vil vi samarbeide med deg for å sikre din komfort og redusere din  tannlegeangst for resten av ditt liv.