10 vanligste årsaker til tannsmerter

Tannsmerter kan variere. Smertene kan være mild og stikkende eller sterk og konstante vanligste årsaker til tannsmerter . Hovedårsaken til smertene pleier å være det samme- økt følsomhet i pulpa i tannen som inneholder nerver. Disse nervene reagerer til noe og sender ut signal til kroppen i form av smerte at noe ikke er riktig.

mouthulcerpain.jpg

Vanligste Arsaker Til Tannsmerter

De 10 vannligste årsaker til tannsmerter:

1. KariesVisse orale bakterier lever av matrester som fanges i munnen. Disse  bakterier produserer syre som over tid kan spise gjennom det beskyttende tannemaljen inn i det sensitive dentin under.
  2. Emalje Erosjon:Tannemalje blir slitt ned av syre.  Syrer finnes i kosten i form av appelsinjuice og brus. Magesyrer fra sure oppstøt og oppkast bidrar til nedbrytning av tannemaljen.
  3. Tannkjøtt slitasjeTannkjøttet trekkes tilbake over tid og dette utsetter tannrøttene. Å børste  for kraftig eller å  bruke en tannbørste som er veldig hard kan bidra til at tannkjøttet trekker seg tilbake.
  4. Nylig utført tannbehandling tannbehandling: forårsaket av tannverk kan føre til betent pulpa og forårsake midlertidig følsomhet som bør avta etter hvert som pulpa helbreder seg
  5. Løse, gamle eller mistet fyllinger/krone: Fyllinger avstenger områder av tidligere forfall. Hvis de ikke dekker tannoverflaten bra nok kan luft, matrester og bakterier infiltrere og irritere eksponerte nerveender .
  6. Knekk, sprekk eller frakturer i tenner: Tennene kan svekkes over tid på grunn av press forårsaket ved  biting eller tygging.Å gnisse tennene (bruksisme) eller å knyte kjeven (å presse tennene hardt mot hverandre) bidrar til frakturer i tenner. Det som begynner som tynne linjer i emaljen kan utvikle seg til sprekker. Disse sprekker eksponerer nerveender.
  7. Periodontal sykdom: Dette er en infeksjon i vevet som støtter tennene. Infeksjonen er  forårsaket av en opphoping av bakteriell biofilm (plakk) langs tannkjøttet. Dette utløser et betennelse. I alvorlige tilfeller kan infeksjonen spre til enden av en tannrot eller gjennom kanalene og infisere tannpulpa.
  8. Abscess rundt tann: En abscess er en pus-fylt vev forårsaket av en infeksjon. Det kan forekomme ved bunnen av tannroten eller i mellomrommet mellom tann og tannkjøtt.
  9. Å gnisse tenner eller å knyte kjeven: kan utløse mye stress på tennene. Tennene blir brytet ned. Dette øker tannsensitivitet og  øker sårhet i kjeven.
  10. Referert smerte: Noen ganger kommer smerte fra en annen tann eller utenfor tannområdet. Eksempler på referer smerte er en bihulbettenelse eller infeksjon. I slike tilfeller kan smetene stråle rundt munnen og gi inntrykk av at smerte kommer fra en bestemt tann.

Opplever du smerte kan du bestille time hos tannlege Oslo. Vi har tre avdelinger i Oslo og holder til på Tøyen/Grønland,Storo og Torshov/Sandaker. Det koster ikke noe ekstra å bestille en akutt time og vi tar ikke noe tilleggspris på kveld/helg. Kontakt oss nå for å bestille time.